سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت فقیه

نظر

افراد مراعات کنند صحبت در مورد نامزدها نامربوط نباشد

وی یادآور شد: اما آن مواردی که تاثیری ندارد و ربطی ندارد به این موضوع، غیبت است و گاهی هم ممکن است تهمت باشد، بنابراین افراد مراعات کنند اگر در مورد نامزدها هم صحبت می کنند صحبت های نامربوط نباشد یعنی مربوط به خود نامزد باشد.


صحبت در مورد نامزدها مربوط به موضوع انتخاب باشد

کارشناس احکام در ادامه تصریح کرد: ثانیا مربوط به موضوع انتخاب باشد یعنی فردی که می خواهد وکیل مردم شود و از مسائل دیگر که گاهی جزء اسرار زندگی افراد هست از بیان آنها بپرهیزند که گاهی غیبت و گاهی هم تهمت و جزو گناهان کبیره است و درج درسایت هم همین حکم را دارد بنابراین مقلدان مراعات کنند.

همچنین در استفتاء دیگری چنین آمده است: نامزدهای که برای انتخاب شدن شام می دهند یا هزینه های آنچنانی می کنند آیا مصداق اسراف است؟

اطعام جزء شرایط منتخب نیست

حجت الاسلام فلاح زاده در پاسخ به این استفتاء نیز اظهار داشت: بعضی از موارد ممکن است اسراف هم باشد؛ گاهی مواقع اسراف نیست، اطعام است. افراد باید متوجه این نکته باشند که اطعام جزء شرایط منتخب نیست باید ببینیم خود فرد آیا صلاحیت دارد یا ندارد صلاحیت به همان معنای اصلحی که گفته شد باید دید اصلح است یا خیر.

بر پایه این گزارش، در استفتاء دیگری که از سوی شنوندگان رادیو معارف مطرح شده، آمده است:استفاده از بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی چه حکمی دارد؟

استفاده از بیت المال بر خلاف مقررات؛ شرعا حرام و موجب ضمان است

حجت الاسلام فلاح زاده در پاسخ به این سئوال بیان داشت: استفاده از بیت المال چه برای تبلیغات انتخاباتی و یا غیر انتخاباتی حتی برای تبلیغات دینی کلاً باید برحسب قوانین باشد یعنی مقراراتی که برای مصرف بیت المال و اموال دولتی مشخص شده است؛ و خلاف آن هم شرعا حرام و هم موجب ضمان است.

وی یادآور شد: کسی که خرج کند ضامن است و باید جبران کند و به این معنا نیست که خرج می کنیم بعدا هزینه آن را می پردازیم، نه اصل کار خلاف است.

همچنین در استفتاء دیگری این طور آمده است: مقام معظم رهبری شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح را هم واجب دانستند، در بحث انتخاب اصلح شروط دیگری هم هست؟ بعضی می گویند در انتخاب اصلح مقبول جامعه هم مطرح است آیا انتخاب اصلح قیدی دارد یا خود انتخاب اصلح از دید فرد مهم است ولو این که هیچ کس به آن رای ندهد؟

حجت الاسلام فلاح زاده، در پاسخ به این استفتاء مطرح شده، اظهار داشت: مقبول جامعه بودن یا نبودن از همان رای مردم مشخص می شود، که آیا مقبول هست یا خیر.

شهرت افراد دلیل اصلح بودن آنها نمی شود

وی در ادامه تصریح کرد: شهرت افراد دلیل اصلح بودن آنها نمی شود ممکن است کسی مشهور باشد ولی اصلح نباشد یا یک کسی مشهور نباشد ولی اصلح باشد سعی کنید به اصلح رای بدهید ولو آن که آن فرد شهرتی بین مردم نداشته باشد.